System EVAP (Evaporative Emission Control System) to element układu emisji spalin, który ma za zadanie zatrzymywać opary paliwa z baku i kierować je z powrotem do silnika. W praktyce wygląda to tak, że opary paliwa trafiają do pojemnika z węglem aktywnym (tzw. „canister”), gdzie są magazynowane, a następnie – w odpowiednim momencie – zawór EVAP (purge valve) wpuszcza je do kolektora ssącego, by zostały spalone w silniku.
Dzięki temu system ogranicza emisję lotnych związków organicznych (VOCs) do atmosfery. EVAP jest standardem w praktycznie każdym nowoczesnym aucie i jego poprawne działanie jest monitorowane przez ECU (sterownik silnika).
W świecie chiptuningu często spotyka się pojęcie EVAP OFF, czyli programowego lub fizycznego wyłączenia systemu EVAP.
Robi się to z kilku powodów. Najczęściej wtedy, gdy system powoduje błędy „Check Engine” w samochodach po modyfikacjach, swapach lub usunięciu innych elementów układu emisji. Czasami też przy projektach torowych lub offroadowych, gdzie system EVAP po prostu nie ma racji bytu.
Zdarza się, że EVAP jest wyłączany również wtedy, gdy jego elementy są uszkodzone (np. purge valve) i właściciel nie chce inwestować w naprawę, tylko decyduje się na całkowite usunięcie systemu z oprogramowania ECU.
Istnieją trzy główne metody: programowa, fizyczna i mieszana.
Największym plusem EVAP OFF jest brak błędów Check Engine związanych z systemem par paliwa.
Dla tunerów i konstruktorów projektów niestandardowych to duża wygoda – ECU nie przechodzi w tryb awaryjny, a silnik działa stabilnie niezależnie od nieobecnych czujników.
Dodatkowo, w autach przygotowywanych do motorsportu, offroadu lub projektów z dużymi modyfikacjami mechanicznymi, EVAP OFF po prostu upraszcza konstrukcję i pozwala uniknąć zbędnych komplikacji.
EVAP OFF to modyfikacja polegająca na dezaktywacji systemu odprowadzania par paliwa. Wykonywana jest głównie w celach sportowych lub przy zaawansowanych modyfikacjach mechanicznych.
W samochodach torowych – EVAP OFF to standardowy, szybki sposób na pozbycie się zbędnego elementu, który potrafi utrudnić życie tunerowi.